Tuesday 12 April 2011

INTEGRASI DAN PELAKSANAANNYA

Integrasi nasional ialah satu proses yang menyatupadukan pelbagai kelompok dalam masyarakat melalui satu identiti bersama dengan menghilangkan perbezaan dan identiti masing-masing. Ciri-ciri integrasi nasional ini terdiri daripada:
(a) Melibatkan pertembungan dua atau lebih masyarakat dan budaya
(b) Satu bentuk budaya baru dilahirkan dan menjadi milik bersama masyarakat dan budaya berbeza
(c) Dalam budaya baru yang dibentuk, hilangnya identiti masyarakat dan perbezaan budaya
(d) Integrasi sosial boleh berlaku dalam sektor ekonomi, parti politik dan negara.
Justeru, untuk memupuk integrasi sosial dalam kalangan masyarakat di Malaysia, hal ini perlulah diterapkan di bangku sekolah lagi. Pelajar-pelajar berlainan bangsa tidak boleh dipecahkan mengikut keturunan mereka. Dalam setiap kelas, pelajar-pelajar mestilah terdiri daripada pelbagai bangsa terutamanya tiga kaum besar iaitu Melayu, Cina dan India.

Selain itu, sukatan pelajaran juga mestilah menerapkan unsur-unsur yang membawa kepada penyatuan bangsa. Pihak kementerian seharusnya peka dengan permasalahan ini agar sensitiviti masyarakat di Malaysia terjamin. Sukatan mata pelajaran yang menyentuh berkenaan dengan agama, kebudayaan, adat resam serta status masyarakat perlulah ditapis agar tidak menimbulkan konflik dalam kalangan pelajar sekolah. Pelajar-pelajar perlu digalakkan untuk menghormati agama kaum lain sebagaimana kita ingin orang lain menghormati agama kita. Oleh itu, guru-guru perlu memainkan peranan agar pelajar-pelajar yang berlainan kaum itu tidak menjadikan agama sebagai isu untuk mereka permainkan. Di samping itu, pelajar-pelajar juga perlulah saling bercampur antara satu sama lain supaya mereka dapat mengenali kebudayaan bangsa lain dengan lebih baik. Hal ini boleh membantu untuk membentuk satu persefahaman dalam kalangan masyarakat berlainan bangsa yang seterusnya boleh mengelakkan daripada wujudnya pergaduhan antara kaum tersebut.

Dalam mata pelajaran Pengajian Am contohnya, sukatan pelajaran berkaitan dengan dasar-dasar kerajaan sangat bersesuaian untuk dilaksanakan dalam proses P&P. Hal ini disebabkan pelaksanaan setiap dasar kerajaan itu adalah bertujuan untuk menyelesaikan permasalahan yang berlaku dalam kalangan masyarakat Malaysia. Contohnya pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang bertujuan untuk membasmi kemiskinan dalam kalangan penduduk pada masa tersebut. Perbezaan jurang ekonomi antara kaum merupakan salah satu penyebab kepada berlakunya peristiwa rusuhan kaum yang akhirnya membawa kepada pergaduhan antara kaum Cina dan Melayu. Oleh itu, pelaksanaan DEB itu bertujuan untuk mengembalikan perpaduan dalam kalangan kaum di Malaysia. Justeru, penerapan sukatan mata pelajaran berkaitan dengan dasar ini sangat penting supaya pelajar dapat melihat kesan dan akibat daripada perpecahan serta salah faham yang berlaku beberapa dekad lepas. Ternyata ianya tidak mendatangkan sebarang keuntungan kepada negara malah mendatangkan kerugian kerana banyak nyawa yang terkorban di samping merosakkan harta benda awam.

RUJUKAN
Suhaila dan Sonia, 2010. Perpaduan dan Integrasi Nasional. Diperoleh pada April 9, 2011 daripada
http://www. scribd.com/doc/11460850/Perpaduan-Dan-Integrasi-Nasional-by-Suhaila-Sonia.

STRATEGI, PENDEKATAN, KAEDAH DAN TEKNIK

STRATEGI

Strategi boleh diibaratkan sebagai suatu susunan pendekatan-pendekatan dan kaedah-kaedah untuk mencapai sesuatu matlamat dengan menggunakan tenaga, masa serta kemudahan secara optimum. Dalam proses pengajaran pula, seseorang guru biasanya menggunakan gabungan beberapa pendekatan serta kaedah mengajar tertentu dalam usaha untuk mencapai objektif-objektif pengajaran. Rancangan gabungan pendekatan dan kaedah serta turutan pendekatan dan kaedah itu dilaksanakan merupakan strategi pengajaran. Konsep strategi pula merupakan kebijaksanaan memilih pendekatan serta kecekapan merancang kaedah dan teknik dalam satu- satu pengajaran berdasarkan objektif pelajaran yang telah ditelah ditentukan.

Dalam pengajaran pendidikan Seni Visual pula, guru-guru perlu bijak menggunakan strategi pengajaran dan pembelajaran untuk menarik minat pelajar. Guru-guru perlu membuat perancangan yang rapi, sistematik dan kreatif supaya pembelajaran tidak membosankan dan objektif pengajaran akan tercapai. Dalam membuat dan merancang pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Seni Visual, guru-guru perlu mempunyai ilmu pengetahuan yang mendalam tentang strategi-strategi pengajaran dan pembelajaran. Hal ini bertujuan untuk membolehkan guru-guru menjalankan pengajaran mereka dengan berkesan, manakala pelajar pula merasa seronok belajar pendidikan seni.

Beberapa jenis strategi pengajaran dan pembelajaran dalam pendidikan seni visual boleh digunakan oleh guru-guru untuk memastikan pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dalam bilik darjah. Di antaranya ialah :
1. Pembelajaran masteri
2. Kajian masa depan
3. Konstruktivisme
4. Belajar cara belajar
5. Kecerdasan pelbagai
6. Pembelajaran akses kendiri
7. Kemahiran berfikir
8. Teknologi komunikasi dan maklumat (ICT)
9. Pembelajaran konseptual
10. Pembelajaran Kontekstual

Guru-guru perlu bijak memilih strategi yang sesuai dengan keadaan dan pengetahuan sedia ada pelajar-pelajar dalam kelas mereka. Melalui pemilihan strategi yang sesuai, pengajaran dan pembelajaran akan berjalan dengan lancar, seronok dan objektif akan tercapai dengan mudah dan berkesan. Penggunaan strategi yang sesuai membolehkan pelajar-pelajar memahami isi pelajaran dengan mudah dan berkesan yang seterusnya memberi kebaikan kepada guru dan pelajar

Selain itu, guru-guru juga boleh menggunakan strategi berikut dalam menyampaikan pengajaran kepada pelajarnya. Strategi tersebut ialah:
1. Mencari jalan ke arah aktiviti yang berguna dan menyeronokkan yang membolehkan pelajar berkongsi idea serta dapat bercakap mengenainya.
2. Memahami dan menghormati idea, penerangan dan pemahaman pelajar-pelajar dengan cara mendengar, melihat dan memberi maklum balas.
3. Meninggalkan paradigma lalu dengan menyoal diri kita dan belajar daripada mereka melalui cara yang berbeza.
4. Melihat dan mendekati pelajar-pelajar ketika mereka sedang menjalankan aktiviti amali di samping membantu mereka secara individu atau kumpulan.
5. Berkongsi tentang apa yang telah pelajar-pelajar hasilkan melalui pendekatan dan personaliti mereka sendiri.

Peranan strategi pengajaran adalah lebih penting lagi jika guru mengajar pelajar-pelajar yang berbeza dari segi kebolehan, pencapaian, kecenderungan serta minat yang berbeza-beza. Guru perlu merancang pendekatan dan kaedah yang digunakan untuk mengajar kumpulan-kumpulan yang berbeza-beza itu. Guru perlu memikirkan strategi pengajaran yang terdiri daripada pelbagai kaedah mengajar untuk memenuhi keperluan semua kumpulan. Di samping itu, setiap bilik darjah mempunyai halangan serta rintangan-rintangan yang tersendiri seperti keadaan fizikal, kemudahan bilik darjah, nilai, norma serta latar belakang sekolah dan murid yang berbeza. Lantaran itu, seseorang guru bukan sahaja mesti menguasai berbagai-bagai kaedah mengajar tetapi lebih penting ialah bagaimana mengintegrasikan serta menyusun kaedah-kaedah itu untuk membentuk strategi pengajaran yang lebih berkesan dalam pengajarannya.

PENDEKATAN

Pendekatan biasanya dimaksudkan dengan arah atau hala yang kita ambil untuk menuju ke sesuatu sasaran. Pendekatan pengajaran pula merupakan haluan atau aspek yang digunakan untuk memulakan proses pengajaran sesuatu isi pelajaran, mata pelajaran atau beberapa mata pelajaran atau sesuatu kemahiran. Pendekatan-pendekatan pengajaran boleh digolongkan mengikut cara pengelolaan pelajar, cara-cara fakta disampaikan, keaktifan pengajaran atau pelajar, pengajaran bahasa dan pengajaran mata pelajaran lain. Terdapat beberapa ciri-ciri pendekatan dalam pengajaran yang telah lama diamalkan dalam sistem pendidikan ini. Ciri-ciri tersebut ialah:
a. Daripada konkrit kepada abstrak
b. Daripada mudah kepada kompleks
c. Daripada keseluruhan kepada bahagian
d. Daripada umum kepada spesifik (deduktif)
e. Daripada spesifik kepada umum (induktif)
f. Daripada diketahui kepada belum diketahui

Manakala pendekatan-pendekatan pengajaran ini juga terbahagi kepada beberapa bahagian. Antaranya
(i) Pendekatan pengajaran berpusatkan guru
(ii) Pendekatan pengajaran berpusatkan pelajar
(iii) Pendekatan pengajaran berpusatkan bahan
(iv) Pendekatan induktif
(v) Pendekatan deduktif
(vi) Pendekatan inkuiri
(vii) Pendekatan masteri

Setiap jenis pendekatan itu mempunyai kaedah pelaksanaannya yang tersendiri. Bagi pendekatan berpusatkan guru, mereka boleh menggunakan kaedah-kaedah seperti syarahan, demonstrasi, bercerita serta pengajaran secara kelas. Pendekatan ini tidak memberi peluang kepada palajar untuk mengambil bahagian dalam sesi P&P. Mereka hanya mendengar sahaja apa yang disampaikan oleh guru. Manakala pendekatan berpusatkan pelajar lebih menarik dan berkesan. Dalam pelaksanaannya, pelajar berpeluang untuk mengambil bahagian serta memberi pendapat dan idea berkenaan dengan topik yang dipelajari. Pendekatan ini lebih berkesan kerana pelajar dapat menyampaikan apa yang ada dalam fikiran mereka. Antara pendekatan yang boleh digunakan ialah pendekatan kumpulan, pendekatan individu, kaedah lawatan, kaedah penyelesaian masalah, kaedah projek, simulasi dan bermain. Pelaksanaan pendekatan ini membuatkan pelajar lebih seronok kerana mereka mengalami sendiri pengalaman terlibat dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran itu.
Bagi pendekatan pengajaran berpusatkan bahan pula memerlukan guru untuk lebih kreatif dalam mencari dan menggunakan bahan-bahan pengajaran untuk menarik minat pelajar. Antaranya ialah melalui penggunaan sudut atau ruang bilik darjah, bahan pengajaran guru dan bahan pembelajaran pelajar. Guru-guru boleh menggunakan bahan-bahan seperti video, gambar, kertas mahjung, dan sebagainya bagi membuka minda serta menarik perhatian pelajar dalam menyampaikan isi pelajaran. Melalui tayangan video contohnya, pelajar-pelajar akan berfikir mengenai isi kandungan yang cuba disampaikan oleh guru mereka pada hari berkenaan.

Selain itu, pendekatan induktif, deduktif, inkuri dan masteri pula mempunyai maksud yang tersendiri. Keempat-empat pendekatan itu dapat diterjemahkan sebagai:
(a) Pendekatan induktif merupakan satu proses penaakulan yang tinggi di mana pelajar-pelajar tidak diajar sesuatu bahan pengajaran itu secara langsung, mereka hanya diberitahu berhubung hal-hal berkaitan dengan pelajaran tersebut.
(b)Pendekatan deduktif merupakan satu pendekatan mengajar murid kepada hukum-hukum tertentu dengan mengaplikasikan peraturan-peraturan yang telah diberikan untuk menuju ke suatu fakta.
(c)Pendekatan inkuiri- pelajar akan menjalankan penyelidikan tentang masalah yang hendak diselidiki. guru membimbing pelajar untuk mengutarakan soalan yang jawapannya boleh diperolehi melalui aktiviti yang telah pun dirancang sebelumnya.
(d)Pendekatan masteri- ujian diagnos dijalankan untuk memastikan pelajar menguasai sepenuhnya isi pelajaran, kemahiran atau sikap yang dinyatakan dalam objektif.



KAEDAH DAN TEKNIK

Menurut Kamus Dewan, kaedah bermaksud cara atau aturan (membuat sesuatu), hukum atau prinsip. Sesuatu kaedah terdiri daripada sesuatu siri tindakan yang sistematik dan tersusun untuk mencapai sesuatu matlamat. Kaedah pengajaran pula terdiri daripada beberapa langkah atau kegiatan yang mempunyai urutan tertentu. Pengajaran yang dimaksudkan ialah segala aktiviti seseorang untuk menghasilkan perubahan tingkah laku yang agak kekal dalam diri seseorang yang lain. Lantaran itu, kaedah-kaedah pengajaran ini terbahagi kepada beberapa jenis. Ianya merangkumi:
• Kaedah terus
• Kaedah semulajadi
• Kaedah askar atau tentera
• Kaedah ajuk-hafaz
• Kaedah linguistik
• Kaedah oral-aural
• Kaedah terjemahan
• Kaedah psikologi
• Kaedah kod-kognitif
• Kaedah khusus

Menurut Salleh Mohd Akib (1975), kaedah terus ialah kaedah pengajaran secara perbualan untuk memperkenalkan bahasa kedua kepada kanak-kanak. Menurut Kamarudin Hj. Husin (1988), kaedah ini mengutamakan prinsip mengajar berdasarkan psikologi pelajar. Kaedah ini disampaikan berdasarkan empat perkara asas iaitu:
 Perhubungan secara langsung antara perkataan dengan benda atau ayat dengan fikiran atau sebaliknya.
 Pengajaran harus dikaitkan dengan pengalaman-pengalaman sedia ada.
 Timbulkan perasaan ingin tahu kanak-kanak melalui soalan-soalan yang telah dirancangkan.
 Mengutamakan bahasa lisan, tidak mempelajari undang-undang tentang bahasa yang hendak dipelajari, mengutamakan sebutan yang betul, ulangan dan pengukuhan harus dibanyakkan, dan mempelajari sesuatu yang mudah sebelum sesuatu yang kompleks.

Kaedah Semulajadi pula hampir sama dengan kaedah Terus. Pengajaran dimulakan dengan soalan-soalan yang berhubung dengan objek dan gambar. Perkataan-perkataan yang baru diterangkan dengan menggunakan perkataan-perkataan yang telah diketahui oleh murid. Terjemahan tidak langsung digunakan dalam kaedah ini. Manakala Kaedah Oral-Aural pula merupakan kaedah mendengar dan kemudiannya bertutur dengan menggunakan dialog untuk dihafaz dan diikuti secara ajukan. Latih tubi dan dialog dijalankan dalam cara yang realistic dengan memberi perhatian kepada intonasi yang betul. Seterusnya kaedah Linguistik yang membolehkan murid-murid menggunakan bahasa yang telah diketahuinya untuk mempelajari bahasa baru dari segi bunyi. Aktiviti dimulakan dengan latihan pendengaran yang kemudiannya diikuti oleh aktiviti menyebut. Pengajaran tatabahasa dilakukan mengikut pendekatan Induktif (Kamarudin Hj. Husin,1988).

Manakala teknik pengajaran pula adalah kemahiran atau perkara-perkara khusus yang terdapat dalam sesuatu kaedah. Jika seseorang guru tidak dapat menguasai teknik-teknik yang terdapat dalam sesuatu kaedah, kemungkinan matlamat kaedah itu tidak akan berhasil. Terdapat pelbagai teknik yang boleh diamalkan oleh seoarang guru dalam sesi P&P. antaranya ialah:
• Teknik main peranan
• Teknik permainan bahasa
• Teknik latih tubi
• Teknik bercerita
• Teknik inkuiri
• Teknik perbahasan
• Teknik kuiz
• Teknik sumbangsaran
• Teknik soal jawab
• Teknik simulasi
• Teknik drama
• Teknik perbincangan

Bagi teknik perbincangan, ianya berbentuk perbualan dan dilakukan dalam kalangan pelajar di bawah penyeliaan dan kawalan guru. Teknik brainstorming ialah teknik yang berbentuk perbincangan yang mana pelajar digalakkan untuk berfikir secara kreatif dan aktif bagi menghuraikan pendapatnya. Seterusnya teknik soal jawab yang merupakan teknik yang kerap digunakan oleh guru. Ia mewujudkan interaksi antara guru dengan pelajar-pelajarnya. Teknik ini dilaksanakan dengan cara guru bertanyakan soalan dan pelajar akan menjawab soalan tersebut. Setiap soalan yang ditanya mempunyai aras kesukaran yang tertentu. Bagi teknik main peranan pula, ianya melibatkan gambaran-gambaran pelajar terhadap sesuatu situasi atau keadaan dan melakonkannya tanpa sebarang bantuan skrip. Hal ini berlaku secara spontan yang mana pelajar-pelajar perlu bijak dalam memainkan peranan mereka semasa sesi ini berlangsung.

Teknik bercerita pula membawa maksud guru memilih cerita yang sesuai dengan pelajar dan isi pengajaran yang hendak disampaikan. Guru bercerita dalam keadaan yang selesa dan berikan penekanan kepada aspek-aspek bahasa yang hendak diajarkan. Manakala teknik tunjuk cara sesuai digunakan terutama dalam proses pengajaran yang memerlukan pelajar bertutur dengan menggunakan ayat-ayat yang betul dan sempurna. Di samping menunjuk cara, pelajar-pelajar juga diminta untuk menerangkannya melalui bahasa yang baik. Sebelum pelajar menunjuk cara, guru perlulah menerangkan maksud tunjuk cara tersebut dan perkara-perkara yang harus dicakapkan. Seterusnya adalah teknik penyelesaian masalah di mana teknik ini dilaksanakan di bawah penyeliaan guru. Pelajar-pelajar diberi masalah dan cuba menyelesaikan masalah tersebut. Teknik latih tubi pula merupakan pengulangan fakta-fakta yang telah dipelajari. Tujuannya adalah untuk mencapai taraf penguasaan kemahiran tersebut dan di samping untuk menjamin pengekalannya. Teknik terakhir ialah teknik permainan bahasa iaitu guru membentuk satu situasi yang memerlukan pelajar menggunakan bahasa yang ada pada mereka untuk menyelesaikan tugas-tugas permainan yang diberi.

RUJUKAN
Samri Sainuddin dan Kanthasamy Nallusamy, 2010. Pengajaran, Teknologi dan Penaksiran. Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Dalina Yusuf, 2010. Strategi Pengajaran dan Pembelajaran Dalam Pendidikan Seni Visual. Diperoleh pada April 2, 2011 daripada
http://www.scribd.com/doc/40534233/Strategi-Pengajaran-Dan-Pembelajaran-Dalam-
Pendidikan-Seni-Visual.

Noor Zaliza binti Zahari, Noriha binti Mohamad Nawawi dan Roslina binti Ghazali, 2011. Strategi Pengajaran dan Pendekatan Mengajar. Diperoleh pada April 4, 2011 daripada
http://www.scribd.com/doc/18091624/STRATEGI-PENGAJARAN.

Siti Sarinah Hj. Kifli dan Noorzainah Hj. Awg Omar, 2011. Strategi dan Pendekatan P&P. Diperoleh pada April 6, 2011 daripada
http://www.slideshare.net/Dr22s/strategi-pendekatan-pp-272853.

ELEMEN DAN PRINSIP REKAAN

Unsur seni merupakan elemen-elemen bahasa seni visual. Unsur seni merupakan aspek penting dalam penciptaan dan pemahaman karya seni visual. Pemahaman secara teori dan praktikal dapat mempengaruhi penghasilan dan pemahaman sesuatu karya seni visual. Unsur seni terdiri daripada garisan, rupa, bentuk, jalinan, ruang dan warna.Garisan ialah satu deretan titik yang bersambung-sambung dan mempunyai jarak tertentu. Garisan boleh diolah untuk mencipta rupa, jalinan, ton, corak, dan untuk menimbulkan bentuk, ruang, dan pergerakan.

Rupa pula adalah hasil pertemuan titik hujung dengan titik mula. Rupa adalah kawasan rata yang dilingkari garisan luar. Rupa terbahagi kepada dua iaitu rupa geometri dan rupa organik. Rupa geometri merupakan rupa yang bersudut seperti segi tiga, segi empat, piramid, bulat dan sebagainya. Rupa organik pula merupakan rupa bebas yang tidak bersudut seperti rupa daun, buah, batu dan lain-lain. Di samping itu, rupa juga boleh diolah kepada dua bentuk iaitu rupa positif dan rupa negatif. Rupa positif merupakan rupa objek yang terletak di sesuatu kawasan manakala rupa negatif pula merujuk kepada ruang di sekeliling rupa sesuatu objek.

Seterusnya elemen bentuk yang mempunyai keluasan, ketinggian, jisim dan lebih daripada satu permukaan. Bentuk terbahagi kepada dua iaitu bentuk konkrit dan bentuk ilusi. Bentuk konkrit merupakan bentuk objek sebenar yang bersifat 3 dimensi iaitu boleh disentuh, dilihat, dan dirasai (bukan berbentuk gambar). Bentuk ilusi pula ialah bentuk visual yang bersifat 2 dimensi yang digambarkan melalui lukisan atau catatan.

Manakala jalinan ialah kesan yang terdapat pada permukaan sesuatu benda. Jalinan terbahagi kepada dua iaitu jalinan sentuh dan jalinan tampak. Jalinan sentuh ialah jalinan yang dapat dirasai dengan sentuhan tangan seperti kolaj, arca, dan catatan teknik impasto. Jalinan tampak pula merujuk kepada jalinan yang hanya dapat dilihat tetapi tidak dapat dirasai dengan tangan seperti corak batik, jalur buah tembikai dan gambar foto.

Selain itu, unsur seni juga terdiri daripada ruang. Ruang ialah kawasan kosong di sekeliling objek, jarak antara dua objek, atau rongga dalam sesuatu objek. Ruang juga terbahagi kepada dua iaitu ruang nyata dan ruang tampak. Ruang nyata ialah ruang sebenar yang terdapat pada bentuk-bentuk konkrit. Ruang tampak pula ialah ruang yang hanya dapat dilihat dalam seni tampak seperti lukisan, catatan dan cetakan (bukan sebenar).

Unsur seni yang terakhir ialah warna yang terbahagi kepada warna harmoni,warna penggenap dan warna sewarna. Warna harmoni ialah warna bersebelahan dalam roda warna (warna sekeluarga, selesa dan seimbang). Warna penggenap ialah warna yang bertentangan dalam roda warna (menimbulkan kesan segar, kaya, kontra, getaran dan pergerakan. Warna sewarna pula hanya satu warna yang mempunyai pelbagai ton (daripada terang kepada gelap). Warna juga mempunyai dua suhu warna iaitu warna panas dan warna sejuk. Warna panas ialah warna antara warna merah ungu hingga kuning hijau pada roda warna (menimbulkan kesan bertenaga, garang, harapan, perang, meriah dan sebagainya). Warna sejuk pula ialah warna antara hijau hingga ungu pada roda warna (menimbulkan kesan sejuk, sedih, damai dan tenang).

Selain unsur-unsur ini, seni visual juga mempunyai prinsip-prinsip rekaan yang tertentu. Prinsip rekaan adalah kaedah atau pengolahan unsur seni untuk menimbulkan gambaran tertentu dalam gubahan seni visual. Prinsip rekaan terbahagi kepada tujuh iaitu harmoni, kontra, penegasan, imbangan, irama dan pergerakan, kepelbagaian dan kesatuan. Dalam istilah bahasa, harmoni membawa maksud aman dan damai. Dalam istilah seni, harmoni merupakan hasil ulangan dan rentak unsur seni yang sesuai dan seimbang. Harmoni wujud dalam penggunaan garisan dan warna dan tidak akan wujud jika ada unsur-unsur yang bercanggah.

Kontra pula wujud jika ada unsur-unsur seni yang bertentangan atau bercanggah dalam sesuatu gubahan. Fungsi kontra ialah untuk menarik perhatian, memberi fokus, mengelakkan kebosanan dan kesan pergerakan. Kontra dapat dihasilkan melalui penggunaan unsur seni, teknik dan bahan yang berlainan. Manakala penegasan pula wujud apabila terdapat sesuatu unsur yang menonjol, kontra atau ganjil dalam sesuatu gubahan. Prinsip penegasan berfungsi untuk menarik perhatian, memberi fokus, dan mengelakkan kebosanan. Prinsip penegasan dapat dihasilkan melalui penggunaan unsur seni yang kontra atau mengasingkan objek yang hendak ditegaskan.

Seterusnya imbangan yang bermaksud kesamaan dan kesepadanan dari segi berat, tarikan dan tumpuan. Imbangan boleh dibahagikan kepada dua iaitu imbangan simetri dan imbangan tidak simetri. Imbangan simetri ialah unsur seni yang sama antara kiri dan kanan atau atas dan bawah (garisan ‘axis’ dilukis di tengah-tengah pembahagian tersebut).

Imbangan tidak simetri pula ialah unsur seni tidak sama di kedua-dua bahagian tetapi mempunyai cirri-ciri yang menimbulkan kesan keseimbangan. Prinsip rekaan yang seterusnya ialah irama dan pergerakan. Kedua-duanya berfungsi untuk memberi kesan lebih hidup dan realistik terhadap sesuatu gubahan. Pergerakan ialah keadaan yang bergetar, bergoyang, berayun, berpancar, bersinar-sinar dan sebagainya. Pergerakan dapat dilihat melalui kesan angin, air, ombak, taufan dan lain-lain.

Selain itu, prinsip rekaan juga merupakan unsur kepelbagaian. Kepelbagaian wujud hasil penggunaan pelbagai gaya, nilai, dan idea yang berbeza dalam sesuatu gubahan. Kepelbagaian juga dapat memberi gaya, variasi, tenaga, dan daya tarikan dalam sesuatu gubahan. Kepelbagaian dapat dihasilkan melalui penggunaan unsur seni seperti garisan, rupa dan warna yang pelbagai dalam sesuatu gubahan. Prinsip rekaan yang terakhir ialah kesatuan. Istilah ini membawa maksud satu tema atau satu idea bagi semua unsur dalam sesuatu gubahan. Kesatuan dapat menimbulkan suasana yang tenteram, teratur dan selesa.

Kesimpulannya, terdapat pelbagai elemen dan prinsip rekaan dalam seni visual. Kedua-dua item ini memainkan peranan yang penting dalam penghasilan sesuatu karya seni. Setiap karya yang dihasilkan sangat memerlukan penerapan kedua-dua item ini. Sesuatu karya seni tidak akan lengkap sekiranya salah satu daripada item yang diperlukan tidak dimasukkan ke dalam hasil karya tersebut.

RUJUKAN
Azrul Othman (2011). Asas seni reka. Diperoleh pada Februari 26, 2011 daripada
http://notaanimasi.blogspot.com/

APA ITU KREATIVITI

Kreativiti merupakan satu keadaan yang berlaku tanpa disedari oleh manusia itu sendiri. Perkataan ini mempunyai ribuan maksud dan bergantung kepada pemahaman seseorang yang mentafsirkannya. Menurut Hassan (1989) dan Nik Azis (1994), istilah kreatif itu berasal daripada perkataan Latin iaitu ‘creare’ yang membawa maksud membuat (to make). Manakala dalam bahasa Greek pula, ia berasal daripada perkataan ‘Krainen’ yang bermaksud memenuhi. Dalam bahasa Inggeris disebut sebagai ‘create’ atau ‘cipta’ dalam bahasa Melayu. Bagaimanapun, konsep kreatif dan kreativiti amat luas dan tidak rigid berdasarkan ruang, tempat dan masa. Malah, konsep kreativiti boleh dilihat dalam pelbagai sudut berdasarkan latar belakang seseorang.

Berdasarkan konsep kreativiti secara umum, dapat disimpulkan konsep pemikiran kreatif berkisar kepada entiti berikut:
1. Melakukan sesuatu dengan cara yang unik.
2. Seseorang itu dapat keluar daripada pola yang sama atau the pattern of samneness.
3. Berfikir di luar kotak atau thinking outside of the box.
4. Melihat sesuatu daripada perspektif baru.
5. Menggabungkan idea yang sedia ada kepada pembentukan idea baru.
6. Membuka minda dengan idea-idea baru.
7. Mencabar andaian.
8. Mencipta sesuatu yang baru.
9. Menghubungkan idea yang tidak berkaitan.
10. Menerbitkan idea besar kepada idea-idea kecil.
11. Berfikir secara fleksibel.
12. Penghasilan idea, penyelesaian, konsep dan produk yang asli (novel).
13. Membuat sintesis, imaginasi dan visualisasi.

Manakala dalam proses pengajaran pula, kreativiti boleh diajar kepada murid dengan syarat-syarat berikut:
1. Kreativiti boleh dibangunkan secara individu dan berkumpulan. Tugas guru adalah membantu murid sedar akan kepentingan kreativiti dan membekalkan bahan-bahan serta menentukan bidang-bidang kreativiti dengan jelas.
2. Unsur emosi dan perasaan lebih utama daripada unsur kognitif di dalam kreativiti.
3. Perkara yang tidak logik lebih penting daripada perkara yang logik di dalam proses kreativiti.
4. Unsur perasaan yang tidak logik hendaklah diberi peluang untuk dijelaskan supaya menambah keberhasilan di dalam penyelesaian masalah.

Justeru, pemikiran kreatif adalah pemikiran yang menerbitkan idea bersifat baru dan kadang-kadang berlawanan dengan logik. Namun, pemikiran kreatif mestilah berasaskan manipulasi segala pengalaman dan pengetahuan yang sedia ada. Menerusi pengalaman dan pengetahuan yang dimiliki, seseorang itu akan berusaha mencari pelbagai input idea dalam pelbagai perspektif dan dimensi bagi mewujudkan idea atau hasil baru yang lebih baik daripada sebelumnya dalam membuat keputusan dan menyelesaikan masalah. Pemikiran kreatif ini mampu membuatkan seseorang itu dianggap hebat sekiranya idea yang difikirkan itu boleh mendatangkan keuntungan kepada dirinya serta dapat diguna pakai oleh orang lain.

RUJUKAN
Hasmadi (2010). Kreativiti dalam pendidikan. Diperoleh pada Februari 20, 2011 daripada
http://hasmadi.blogspot.com/2010/02/kreativiti-dalam-pendidikan.html.
Muassasah Ad Diniyyah (2007). Apa itu kreativiti?. Diperolah pada Februari 24, 2011 daripada
http://muassasah.wordpress.com/2007/03/14/apa-itu-kreativiti/

KONSTRUKTIVISME

Konstruktivisme merupakan proses pembelajaran yang menerangkan bagaimana pengetahuan disusun dalam minda manusia. Mengikut kefahaman konstruktivisme, ilmu pengetahuan sekolah tidak boleh dipindahkan daripada guru kepada pelajar dalam bentuk yang serba sempurna. Pelajar perlu membina sesuatu pengetahuan itu mengikut pengalaman masing-masing. Pembelajaran adalah hasil daripada usaha murid itu sendiri dan guru tidak boleh belajar untuk murid. Blok binaan asas bagi ilmu pengetahuan sekolah ialah satu skema iaitu aktiviti mental yang digunakan oleh pelajar sebagai bahan mentah bagi proses renungan dan pengabstrakan. Fikiran pelajar tidak akan menghadapi realiti yang wujud secara terasing dalam persekitaran. Realiti yang diketahui oleh pelajar adalah realiti yang dibina sendiri. Mereka sebenarnya telah mempunyai satu set idea dan pengalaman yang membentuk struktur kognitif terhadap persekitaran mereka.

Beberapa ahli konstruktivisme yang terkemuka berpendapat bahawa pembelajaran yang bermakna itu bermula dengan pengetahuan atau pengalaman sedia ada murid. Ahli konstruktivis menegaskan bahawa pembelajaran dipengaruhi oleh konteks sesuatu idea diajar serta kepercayaan dan sikap pelajar. John Dewey menguatkan lagi teori konstruktivisme ini dengan mengatakan bahawa pendidik yang cekap harus melaksanakan pengajaran dan pembelajaran sebagai proses menyusun atau membina pengalaman secara berterusan. Beliau juga menekankan kepentingan penyertaan murid di dalam setiap aktiviti pengajaran dan pembelajaran.

Dari perspektif epistemologi yang disarankan dalam konstruktivisme, fungsi guru akan berubah. Perubahan akan berlaku dalam teknik pengajaran dan pembelajaran, penilaian, penyelidikan dan cara melaksanakan kurikulum. Sebagai contoh, perspektif ini akan mengubah kaedah pengajaran dan pembelajaran yang menumpu kepada kejayaan murid meniru dengan tepat apa saja yang disampaikan oleh guru kepada kaedah pengajaran dan pembelajaran yang menumpu kepada kejayaan murid membina skema pengkonsepan berdasarkan kepada pengalaman yang aktif. Ia juga akan mengubah tumpuan penyelidikan daripada pembinaan model daripada kaca mata guru kepada pembelajaran sesuatu konsep daripada kaca mata murid.

Selain itu, konstruktivisme ini terbahagi kepada tiga jenis iaitu konstruktivisme endogenous, eksogenous dan dialektikal. Konstruktivisme endogenous membawa maksud pengetahuan diperoleh daripada pengetahuan terdahulu dan bukannya daripada interaksi alam sekeliling. Pelajar membina pengetahuan tersebut secara kognitif. Konstruktivisme eksogenous pula merupakan pengetahuan yang diperoleh daripada interaksi alam sekeliling. Pemerolehan pengetahuan merupakan pembinaan semula dunia luar yang mempengaruhi kepercayaan melalui pengalaman, pendedahan kepada percontohan dan pengajaran. Manakala konstruktivisme dialektikal pula merupakan gabungan endogenous dan eksogenous. Pengetahuan diperolehi secara kognitif dan juga interaksi dengan individu dan alam sekeliling. Pengetahuan adalah refleksi hasil yang diperolehi daripada kontradiksi mental yang berlaku daripada interaksi dengan alam sekeliling.

Kesimpulannya, konstruktivisme merupakan hasil pembelajaran yang diperoleh daripada pengetahuan sedia ada pelajar. Hal ini menunjukkan bahawa pelajar bertanggungjawab terhadap hasil pembelajaran mereka sendiri. Pengalaman sedia ada pelajar banyak membantu dalam menentukan hasil pembelajaran yang akan diperoleh mereka. Oleh itu, dalam konsep konstruktivisme ini, seseorang pelajar itu banyak menggunakan pengalaman mereka sebagai usaha untuk memahami setiap perkara yang mereka pelajari.

RUJUKAN
Ng Kim Choy (1999). Teori konstruktivisme. Diperoleh pada Februari 16, 2011 daripada
http://www.teachersrock.net/prinsip_kon.htm.

Scribd (2009). Konstruktivisme. Diperoleh pada Februari 26, 2011 daripada
http://www.scribd.com/doc/414320/Konstruktivisme.

DISCOVERY LEARNING

Discovery learning is an inquiry-based, constructivist learning theory that takes place in problem solving situations where the learner draws on his or her own past experience and existing knowledge to discover facts and relationships and new truths to be learned. Students interact with the world by exploring and manipulating objects, wrestling with questions and controversies, or performing experiments. As a result, students may be more more likely to remember concepts and knowledge discovered on their own (in contrast to a transmissionist model). Models that are based upon discovery learning model include guided discovery, problem-based learning, simulation-based learning, case-based learning, incidental learning, among others.

Proponents of this theory believe that discovery learning has many advantages, including:
• encourages active engagement
• promotes motivation
• promotes autonomy, responsibility, independence
• the development of creativity and problem solving skills.
• a tailored learning experience

Typically, the educational goals of discovery learning include promoting a “deep” understanding, developing meta-cognitive skills, and encouraging a high level of student engagement. According to Nadira Saab, et al., discovery learning is a process of inductive inquiry where learners conducting experiments, a theory which closely resembles the scientific process. First, learners identify variables, collect data, and interpret data. Then learners generate hypotheses in order to better describe and understand relationships between concepts. Finally, the continuous cyclical process of learning requires learners to interpret the data, reject hypotheses, and make conclusions about information.

Similarly, Faye Borthick and Donald Jones suggest, “In discovery learning, participants learn to recognize a problem, characterize what a solution would look like, search for relevant information, develop a solution strategy, and execute the chosen strategy.” While Tracy Bicknell-Holmes and Paul Hoffman explain that discovery learning has three main characteristics are exploration and problem-solving, student-centered activities based on student interest, and scaffolding new information into students’ funds of knowledge.

Joyce Castronova identifies five characteristics of discovery learning that differentiates it from traditional learning models. First, learning is active and students must participate in hands-on and problem-solving activities rather than knowledge transfer. Secondly, Castronova suggests that discovery learning emphasizes the process instead of the end product, thus encouraging mastery and application. Thirdly, the lessons learned from failure within this model of instruction encourage the student to continue to search for solutions. Castronova also suggests that feedback is an essential part of the learning process and that collaboration and discussion allows students to develop deeper understandings. Finally, discovery learning satisfies natural human curiosity and promotes individual interests.

As a conclusion, discovery learning has difference concept depends on the individuals. Every people have their own way how to understand about the discovery learning. Besides that, this concept also has weakness like it may be overwhelming for learners who need more structure, may allow for possible misunderstanding and may prevent teachers from gauging whether students are having problems.

RUJUKAN
Heather Coffey (2009). Discovery learning. Diperoleh pada Februari 10, 2011
daripada
http://www.learnnc.org/lp/pages/5352.

Learning Theories (2008). Discovery learning (Bruner). Diperoleh pada Februari 26,
2011 daripada
http://www.learning-theories.com/discovery-learning-bruner-html.